Lényeg, hogy a lelkünk érezze jól
Regisztráció  

Lelki wellness: a social media és a szabad akarat

Lényeg, hogy a lelkünk érezze jól magát!

Mai cikkünk apropója egy a napokban a Rákóczi útra zuhanó meztelen férfi kapcsán az Indexen megjelent publikáció. A cikk, amelyet itt olvashatnak megemlíti, hogy a segítség elmulasztásának egyik oka az a félelem is lehetett, hogy a közbeavatkozóról esetlegesen fotó készülhet a meztelen férfi "társaságában", amely aztán megosztható lesz a közösségi portálokon.

Itt jelenik meg egy új szociálpszichológiai jelenség, amelyhez hasonlót legfeljebb nagyanyáink ismerhettek, mégpedig az életünk minden eseménye feletti állandó kontroll (Socially Controlled Behavior), valamint a szabad akaratunk szerinti cselekvés saját magunk által történő korlátozása (tartunk a "nagyközönség véleményétől"). Legtöbbször elég csupán annak a tudata, hogy gyakorlatilag bármikor, bármelyik cselekedetünknek akát több százezer nézője is lehet.

A jelenség leginkább a fiatal, 13-20 éves korosztályt érinti, éppen ők azok, akik leginkább érzékenyen reagálnak társaik negatív véleményére (lásd az "online kínzás" elől öngyilkosságba menekülő tinédzserek esetét). Az állandó "publicitás" által fenyegetett fiatalok (hangsúlyozzuk, elég a fenyegetettség fennállása) szinte elveszítik szabad akaratukat, megtanulnak a társaik elvárása szerint viselkedni életük szinte minden egyes percében. A "Tetszik" gomb átadja a külső világnak - tehát rajtunk kívül álló elemeknek - a cselekedeteink és életünk minőségének megítélése fölötti hatalmat.

A másik oldalról a social media olyan hatalommal ruházza fel a "résztvevőket", amelyet nem érdemeltek ki, nem harcoltak meg érte. Otthon, kényelmesen, az íróasztal mögül és főleg arctalanul-névtelenül ugyanis gyakorlatilag képesekké váltunk akár tönkretenni egy ember életét. Elég egy fotó az áldozatról, esetlegesen módosítva, akár fejeket meztelen testekre photoshopolva, nem folytatjuk, a lehetőségek tára szinte végtelen. A végállomás pedig a megosztás. Az információ perceken belül eljut sok száz, sok ezer ismerős-ismeretlenhez.

Nem kell hangsúlyoznunk, hogy kiemelten fontossá válik a család szerepe a gyerekeknél a helyes értékrend és önbizalom kialakításában, még mielőtt a kicsik az internet és a social media hatásai alá kerülnének (legjobb lenne azért egyszerűen kimaradni belőle).

A modern technológia azonban nem csak a fiatalok és a social media világában jelenik meg mint viselkedés-módosító eszköz. A politikusok vagy hírességek esetében is elég egy alkalmatlan pillanatban készült fotó ahhoz, hogy tönkretegyen egy hosszú éveken át fáradságos munkával felépített karriert. Amíg régen ehhez szervezés, fotós szakértelem és drága felszerelés kellett, mára egy kezdetleges mobiltelefonnal is megtehető (ez a "fontos emberek" társaságában lévők hatalma, innen kap nagyobb szerepet a megbízhatóság is, minden pont úgy, mint anno.....).

Megteremtettük tehát saját magunk diktatúráját, létrehoztuk az orwell-i Nagy Testvért, pedig csak egy klikk lenne véget vetni mindennek.

Mint minden trendnek, a social mediak népszerűségének is előbb-utóbb vége kell, hogy szakadjon, reméljük inkább előbb, mint utóbb. Addig is figyeljünk oda gyermekeink lelki egészségére és töltsünk velük minél több időt!

Akciós wellness ajánlatok




Több ezer vendégvéleménnyel segítünk Önnek a választásban! Ha Önnek is van tapasztalata valamelyik szállodánkról, kérem ossza meg velünk, hogy segíthessünk másoknak is!

A Széchenyi Pihenő Kártya

A Széchenyi Pihenő Kártya egy elektronikus fizetési eszköz, amely bankkártyákhoz hasonló,de inkább elektronikus cafeteria-utalvány


Hitelezői tájékoztató

Meghívó egyezségi tárgyalásra

Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-88399/2015.